کد مطلب:33528
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
در جلد سوم كتاب اصول كافي? حديث اول از باب ايمان و كفر صحبت از امتزاج طينتها? ي مومن و كافر شده است. حال مسأله اين است كه اگر خدا? متعال با علم خود مي دانست كه فلان فرد در زندگي? خود كافر مي شود پس چرا او را آفريد؟ يا به بيان ديگر از منبع خير چرا شر ايجاد شده است؟ آيا اين عدالت است؟
خدا? متعال اين جهان را كه آفريد ساختار آن را اين چنين قرار داد كه در فضا? آن، انتخاب و اختيار ممكن باشد. بدان معن? كه افراد آزادانه بتوانند شقاوت و يا سعادت را به خواست خود انتخاب كنند ، و اگر مطابق گفته شما، فقط افراد? را كه انتخاب سعادت را م? كردند، خلق م? فرمود چند اشكال پيش م? آمد: اولا: حقيقت كمال و سعادت قابل شناخت نبود و خوب از بد ممتاز نميشد زيرا امتياز خير از شر به سبب يكديگر ، ظاهر م? شود. و برا? توضيح اين مقال ، مثال? م? آوريم ، اگر ما غير از طعم شيريني ، طعم ديگر? را احساس نم? كرديم ، هرگز شيرين? را هم نم? فهميديم ، زيرا شيرين? در كنار ساير طعم ها قابل احساس است ، پس خير با همراه بودن شر قابل شناخت است. ثانيا: خير و شر به وسيله افراد در خارج ، پيدا م? شود و تكامل سعادت فقط در چنين موقعيت? كه هر دو دسته موجود هستند قابل تحصيل است ، اگر همه كس فقط خوب? را انتخاب م? كرد و انتخاب بد? محال ميشد ، هيچ دليل? بر خوب? اشخاص موجود نبود. بنابراين ، ساختار اين جهان چنان است كه نسل بشر? را آفريد و به همه آنان قدرت انتخاب داد، و افزار هدايت نيز در دست همه قرار گرفت تا هر كس آزادانه بر حسب خواسته خود عمل كند.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.